Wat is rosacea en wat kun je tegen rosacea doen?

Regelmatig ontvangen wij klanten met rosacea. Soms niet wetende wat het precies is. De meest voorkomende klachten zijn: ‘’Ik word snel rood’’, ‘’Bij temperatuurverschillen vlamt het op’’ of ‘’Ik vind de vaatjes op mijn neus en wangen erg storend’’.

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening en komt voornamelijk voor bij mensen tussen de 30 en 50 jaar met een licht huidtype. Het komt relatief meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Het mannelijk geslacht neigt meer naar phymateuze veranderingen, zoals rhinophyma. Dat is een verdikking van de neus.

Wat precies de oorzaak is van rosacea is niet bekend. Wél is bekend dat UV-schade aan omliggend weefsel, afwijkingen in de kleine bloedvaten en abnormale inflammatoire respons een rol spelen. UV-straling beschadigt namelijk zowel de oppervlakkige vaatjes als het bindweefsel. Tevens is ook bekend dat de demodexmijt in grotere hoeveelheden voorkomt op een rosaceahuid dan een huid zonder rosacea. Deze mijt houdt namelijk van een beschadigde huid. De huid wordt meer gevoelig en geïrriteerd, waardoor een ontstekingsreactie wordt veroorzaakt en zichtbare vaatjes (couperose). Bij mensen met rosacea is de bescherming door antioxidanten verminderd en is er dus meer oxidatieve stress aanwezig, waardoor er celschade optreedt.

Rosacea kan zich voordoen in 4 verschillende subtypes

types rosacea

Rosacea heeft verschillende triggers waardoor het weer kan opvlammen, o.a. inspanning, opvliegers, temperatuurswisseling, stress, emoties, alcohol, pittig eten, warme drank, tomaten, bepaalde geneesmiddelen, reinigingsdoekjes voor het gezicht, parfum, alcohol bevattende reinigingsproducten en scheerschuim.

Welke cosmeceuticals kan je gebruiken bij een rosaceahuid?

Er zijn veel verschillende cosmeceuticals op de markt, maar meestal verlies je het overzicht. Wat is nu goed voor een rosaceahuid? Waarmee verbetert de rosacea? En wat moet je vooral vermijden?

Allereerst is het belangrijk om de huidflora in balans te houden en de huidbarrière intact te houden. We zullen je meenemen in de producten van SkinCeuticals en Dermaceutic van reiniging tot aan zonbescherming.

Stap 1. Cleanse

De huid op een goede manier reinigen is bij rosacea erg belangrijk. Dit kan je goed met je handen doen. De SkinCeuticals Gentle cleanser, met een crème / milk structuur is  perfect voor een gevoelige huid. Het bevat onder andere allantoïne en glycerine die de huid kalmeren en hydrateren. Een alternatief als reiniger is de Dermaceutic Advanced cleanser. Deze zachte foamer bevat onder andere glycerine en ureum om de hydratatie te verbeteren en overtollige huidschilfers te verwijderen. Indien je last hebt van ontstekingen, werkt het zink talgregulerend en ontstekingsremmend.

Stap 2. Prevent

Zoals je al gelezen hebt is de bescherming door antioxidanten bij een rosaceahuid verminderd, waardoor celschade optreedt. Door in de ochtend een antioxidant op basis van vitamine C aan te brengen, ga je deze celschade tegen en zorg je voor een betere bescherming van de huid. Indien je een erg gevoelige huid hebt is de SkinCeuticals Serum 10 een goede instapper. Een andere optie is de SkinCeuticals CE Ferulic als je huid minder gevoelig is. Deze antioxidant bevat ook vitamine E. Ook Dermaceutic biedt een C25 serum aan met een vitamine C complex voor de normale tot gecombineerde huid.

Voor de nacht is de SkinCeuticals Resveratrol B E een absolute aanrader. Het is een geconcentreerd nachtserum met een gemaximaliseerde concentratie van pure antioxidanten dat zorgt voor een stralende en stevige huid en het eigen afweersysteem versterkt.

Stap 3. Correct

De SkinCeuticals Retexturing Activator is een top product voor een overgevoelige rosaceahuid. Het bevat namelijk een hoge dosering urea. Dit bevordt de opname van water in de huid,  waardoor schilfers sneller verdwijnen. Het bevordert tevens de opname van andere ingredienten. Tevens bevat het hyaluronzuur en Kumbucha. Een andere corrector is de SkinCeuticals Redness Neutralizer. Dit product zorgt ervoor dat de huid  minder gevoelig is voor prikkels van buitenaf die roodheid en een branderig gevoel verminderen. Het bestrijdt voornamelijk prikkels in de omgeving om huidvlekken en ongemak te verlichten. Deze producten kunnen zowel als dag- en nachtverzorging gebruikt worden.

Stap 4. Moisturize

Het is erg belangrijk om de huidbarrière te herstellen door middel van een moisturizer. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat de huid meer gehydrateerd raakt. Het heeft namelijk een waterbindende capaciteit. De Skinceuticals Hydrating B5 serum is hier een goed voorbeeld van. Indien je een crème fijner vindt in gebruik kan je kiezen voor de Dermaceutic Hyal Ceutic. Deze producten kan je zowel dag- als nacht aanbrengen. Een andere optie voor de nacht is de Bio Logica Hyaluserum. Je kunt dit serum als een masker ’s nachts op je gezicht laten zitten.

Stap 5. Protect

Erg belangrijk is de huid goed te beschermen tegen UV-straling. Dit kan je doen door middel van minerale filters die in de SkinCeuticals Mineral Radiance zitten of Dermaceutic Sun Ceutic 50. Mocht je een erg gevoelige huid hebben, kan je kiezen voor de SkinCeuticals Ultra Facial Defense.

Wat moet je vooral niet gebruiken bij een rosaceahuid?

Kokos-, argan- en hennepzaadolie moet je vooral niet gebruiken. Dit stimuleert de groei van bacteriën. Pas ook op voor producten met slechte alcoholen.

Huidbehandelingen tegen rosacea

Het is zeker mogelijk om huidbehandelingen uit te voeren. Echter is het eerst belangrijk door middel van de juiste combinatie aan huidverzorging rust te creëren in de huid. De huid krijgt hierdoor meer weerstand.

Een oppervlakkige peeling kan uitgevoerd worden om ontstekingen in de huid te verminderen en de algehele huidconditie verbeteren.

Daarnaast zijn laser en/of IPL behandelingen super mooie behandelingen om de roodheid te reduceren. Door de warmte van de laser/ IPL stollen de eiwitten in het bloedvaatje waardoor het vaatje als het ware dichtklapt. Dit resulteert uiteindelijk in vermindering van aanwezige roodheid in het gezicht. Je hebt altijd meerdere behandelingen nodig om een optimaal resultaat te kunnen bereiken.

Daarnaast kunnen microneedling (RF) behandelingen een uitkomst bieden om de huid stevig te houden en te krijgen waardoor er minder vaatjes en roodheid in de huid kunnen ontwikkelen.

Wil je nu graag weten welke huidverzorging het best bij jouw huid past, maak dan een afspraak voor een vrijblijvend consult bij onze huidtherapeuten. Bovendien kunnen zij gelijk een behandelplan op maat maken.

Couperose

06-01-2022