couperose

Wat is het verschil tussen couperose en rosacea?

Rode vlekken in uw gezicht kunnen als zeer storend worden ervaren. Roodheid in uw gezicht kan diverse oorzaken hebben. Soms reageert de huid heel actief bij temperatuurschommelingen, maar ook bij stress of inspanningen kan de huid opeens heel rood kleuren.  Zowel bij couperose als rosacea zie je een blijvende roodheid in het gezicht. Toch zit er wel degelijk een verschil tussen beiden.

Wat is couperose?

Bij couperose is er een toename van de bloedvaatjes in het gezicht, ook wel teleangiëctastieën genoemd. De bloedvaatjes zijn verwijd en kunnen niet meer samentrekken waardoor ze zichtbaar blijven in de huid. Deze zijn vaak rood van kleur, maar kunnen ook een blauw/paarsige verkleuring hebben. Vaak heeft het te maken met erfelijkheid en ook blootstelling aan de zon heeft zijn invloed.  Couperose is veelal te zien op de wangen en neus.

Wat is rosacea?

Rosacea betekent letterlijk ‘ rood als een roos’. Het is een chronische aandoening die een felrode kleur geeft aan de huid. Tevens zijn er kleine bloedvaatjes te zien in de huid, diffuse roodheid en bultjes. Dit zijn ontstekingen, maar anders dan bij acne en dus niet het gevolg van hoge talgproductie. Mensen met rosacea reageren vaak op voedingsmiddelen, alcohol, temperatuurschommeling en stress. Tevens is de huid overgevoelig en kunnen de symptomen als roodheid toenemen door deze factoren. Rosacea is op de wangen, neus, kin en het midden van het voorhoofd te zien.

Zowel bij couperose als rosacea is er dus een toename van kleine bloedvaatjes in de huid en is er een rode kleur waar te nemen. Enkel bij rosacea is deze kleur vaak veel feller en kunnen er ook ontstekingen ontstaan. Daarnaast is de huid erg gevoelig en kan door verschillende factoren de roodheid snel toenemen.

Rode vlekken door roascea of couperose in het gezicht behandelen?

Beide roodheiden zijn goed te behandelen met Laser en IPL. Daarnaast kan bij rosacea, indien er ontstekingen zijn, een peelende behandeling worden uitgevoerd om de ontstekingen te remmen. Met de juiste producten thuis kunnen we ervoor zorgen dat de huid weer rustiger wordt. Wilt u meer informatie over hoe u u huid het beste kunt verzorgen, welke producten u moet gebruiken voor de huid en/of over de laserbehandelingen? Maak dan vrijblijvend een afspraak voor gratis consult bij onze huidtherapeut in Nijmegen of in Rotterdam.

Wilt u weten wat onze huidtherapeut in Nijmegen of Rotterdam nou precies voor u kan betekenen? Lees meer over huidtherapie

05-01-2022