Littekens behandelen met botox?

Het hebben van littekens wordt door veel mensen als onprettig ervaren. Soms is het een herinnering aan een vervelende gebeurtenis of periode, maar daarnaast wordt een litteken vaak als cosmetisch storend gezien. Daarnaast kunnen littekens jeuken, pijnlijk zijn of zorgen voor bewegingsbeperkingen. Voor het behandelen van littekens is de keuze reuze. Zo kun je kiezen voor laserbehandelingen, peelings, een chirurgische correctie en zelfs in sommige gevallen een behandeling met fillers. Maar over botox hoor je vrijwel nooit iets, terwijl botox wel steeds vaker wordt ingezet bij de behandeling van littekens. Dokter Michèle vertelt er alles over in deze blog.

Het inzetten van botox voor meerdere doeleinden

Het is algemeen bekend dat een behandeling met botox bij uitstek een goede keuze is als het gaat om het verminderen van rimpels en fijne lijntjes om een boze of vermoeide uitstraling tegen te gaan. Botox, ook wel Botuline Toxine genoemd, heeft invloed op de spierspanning en zorgt ervoor dat het spiertje in de huid tijdelijk ontspant. Daarnaast heeft botox een gunstig effect op de huidstructuur zelf. De poriën in het gezicht worden minder zichtbaar, waardoor er een mooie en gezonde glow ontstaat! Maar zoals wij in een eerdere blog over botox hebben aangegeven, wordt botox voor meerdere doeleinden ingezet. Wat veel mensen niet weten is dat botox ook wordt gebruikt tegen putjes in de kin (sinaasappel kin), klemmende kaken en knarsetanden, overmatig zweten, hoofdpijnklachten, afhangende mondhoeken, overmatig werkende spieren in de hals of hangende wenkbrauwen. Daarnaast wordt botox ook medisch toegepast bij bepaalde spieraandoeningen en spasmes. Én dus ook voor het behandelen van littekens.

Botox inzetten bij ‘verse’ littekens en wonden

Op het moment dat je een wondje hebt, zorgt jouw lichaam ervoor dat het geneest en hierbij een litteken ontstaat. Bij een normale wondgenezing zorgen de ontstekingscellen in de eerste twee weken vaak voor wat roodheid en zwelling, daarnaast zorgen onze bindweefselcellen ervoor dat de wond zal sluiten. Een litteken kan soms ongunstig genezen, waarbij het wat dikker en roder wordt of zelfs pijnklachten kunt geven. Overmatig littekenweefsel wordt veroorzaakt door een verstoorde wondgenezing, waarbij de fibroblasten te enthousiast raken en er dus een teveel aan littekenweefsel wordt gevormd.

Fibroblasten zijn de belangrijkste cellen in ons bindweefsel en zijn ook verantwoordelijk voor de aanmaak van collageen. Als er teveel collageen wordt aangemaakt, kan het litteken er rood en verdikt uitzien en daarnaast pijnlijk aanvoelen. Uit onderzoek is gebleken dat botox een gunstig effect heeft op de wondgenezing. Daarom kan een botox behandeling uitkomst bieden bij een verse wond of een vers litteken. Door het injecteren van botox, geneest het litteken dunner en mooier. Botox remt namelijk de overactieve fibroblasten en daarmee de aanmaak van collageen. Daarnaast zorgt de botox er ook voor dat het litteken egaler zal worden van kleur en structuur, en het kan zelfs in sommige gevallen worden ingezet om kapselvorming te voorkomen.

Oudere littekens behandelen

Natuurlijk is botox niet altijd op elke plek en voor elk soort litteken inzetbaar. Er zal per indicatie gekeken moeten worden naar de mogelijkheden. Heb jij oudere littekens, door bijvoorbeeld acne, een ongeluk of operatie? Dan is het ook altijd een optie om een bezoekje te brengen aan één van onze huidtherapeuten. Hierbij kun je denken aan microneedling, peelings en/of laserbehandelingen. Afhankelijk van de dikte, de kleur en de leeftijd van het litteken, kiest de huidtherapeut een specifieke behandelmethode of een combinatie ervan. Daarom is het verstandig om je hier goed over te laten informeren bij een huidtherapeut of cosmetisch arts, zodat je weet wat zij wellicht voor jouw littekens kunnen betekenen!

Ben je benieuwd geworden naar een behandeling voor het verminderen van littekens? Neem dan gerust contact op met onze kliniek voor een vrijblijvend consult, zodat we samen met jou kunnen kijken naar de mogelijkheden!

07-01-2022